Halaman Utama

Jumaat, 16 Disember 2011

Rahsia Kolagen


Kolagen yang telah dihidrolisiskan


APA ITU KOLAGEN?

Kolagen adalah sejenis protein iaitu bahan asas pembentukan tubuh manusia di mana ia menyokong pembentukan kulit, otot, kuku, rambut dan tulang. Kolagen memainkan peranan penting untuk membentuk kulit cantik, anjal, tegang dan muda secara semulajadi. Kolagen terdapat banyak pada badan haiwan, dan ia merupakan elemen utama dermis dan tisu penghubung. Sesetengah kolagen yang digunakan untuk tujuan perubatan dan kosmetik diekstrak daripada tulang dan kulit haiwan. Kebanyakan kolagen di pasaran hari ini dihasilkan daripada haiwan seperti lembu dan khinzir.

Pengguna juga kini mempunyai pilihan untuk memilih kolagen yang diperbuat daripada sumber marin dan tumbuhan contohnya dari ikan tilapia dan lobak merah yang lebih diyakini statusnya yang halal. Kolagen banyak digunakan dalam produk makanan kesihatan, kosmetik dan perubatan.

Penghasilan kolagen dalam tubuh mulai menurun pada kadar 1.5% setiap tahun bermula apabila kita mencapai 25 tahun dan akan kehilangan lebih daripada 30% kolagen ketika berusia 45 tahun. Ini bermakna, seseorang yang telah mencapai 25 tahun sangat perlu untuk menambahkan kolagen dalam tubuh badan supaya dapat mengekalkan keanjalan kulit dan seterusnya melambatkan penuaan.

Dengan pengambilan kolagen, ia dapat menyokong struktur kulit sekaligus dapat menganjalkan dan menegangkan kulit. Oleh itu kulit anda akan kembali bermaya dan lebih berseri.

Sumber: Web Kecantikan

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...