Halaman Utama

Isnin, 23 April 2012

Minyak Jojoba: 1001 Khasiatnya

 

Simmondsia sinensis atau lebih dikenali dengan nama Jojoba bukanlah satu bahan yang asing dalam penghasilan produk-produk kecantikan dan penjagaan diri seperti sabun, syampu mahupun produk kosmetik. Kini ia begitu popular terutama minyaknya, namun sebenarnya masyarakat pribumi barat daya Amerika telah terlebih dahulu menggunakan tumbuhan ini dalam kehidupan mereka.

Jojoba merupakan pohon renek yang tumbuh secara semula jadi di kawasan gurun Arizona, barat laut Mexico dan utara California. Maka tidak hairanlah jika ia seringkali digunakan dalam kehidupan masyarakat Amerika terutamanya masyarakat pribumi.

Pokok jojoba ditanam bagi mendapatkan bijinya, ini kerana minyak jojoba dihasilkan daripada biji-bijinya. Disebabkan masyarakat pribumi Amerika sentiasa berada di kawasan gurun yang panas terik, dikatakan masyarakat pribumi ini menggunakan minyak jojoba untuk melindungi kulit dan rambut mereka daripada kepanasan matahari.

Bagi menghasilkan minyak jojoba, biji-bijinya perlu dihancurkan terlebih dahulu. Minyak jojoba biasanya digunakan sebagai aromaterapi untuk minyak pati. Minyak ini juga mengandungi pelbagai zat penting iaitu seperti vitamin E, vitamin B kompleks dan silikon mineral, kromium, tembaga dan zink.

Minyak jojoba dikatakan mengandungi bahan antimikrob. Ini bermakna secara tidak langsung ia tidak menggalakkan pembesaran beberapa jenis bakteria dan kulat yang menyerang kulit. Ia juga berupaya melindungi kulit daripada menjadi terlalu berminyak dan dikatakan mampu merawat jerawat dengan cara mengurangkan penghasilan sebum dan melindungi kulit daripada bakteria berbahaya selain amat efektif untuk melembut, melembap dan menghaluskan kulit.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...